Drugie zadanie egzaminacyjne WAPW (w pierwszym etapie) „rysunek sprawdzający predyspozycje w zakresie wyobraźni przestrzennej“ jest skonstruowane zazwyczaj „wielopoziomowo” – tak aby sprawdzić jak najwięcej elementów budujących predyspozycje kandydata:

1.     predyspozycje rysunkowo/plastyczne – „jasność” wypowiedzi graficznej,

2.     umiejętność czytania ze zrozumieniem,

3.     umiejętność wiązania ze sobą informacji o przestrzeni,

4.     umiejętność łączenia informacji pomiędzy rysunkami płaskimi a przestrzennymi,

5.     szybkość i celność myślenia o przestrzeni,

6.     uporządkowany i logiczny sposób myślenia,

7.     dokładność rysunkowa.

Aby rozwiązać takie zadanie warto jest przede wszystkim wiedzieć co ono „ma sprawdzać” (opis powyżej) oraz znać klucz – sposób podejścia. Jeżeli będziesz stosował się do poniższych rad – powinieneś znacznie usprawnić pracę z zadaniami geometrycznymi.

  1. Przeczytaj cały tekst zadania, od początku do końca, nic nie rysując – postaraj się wyobrazić sobie przestrzennie opisywany obiekt,
  2. Jeszcze raz sczytaj tekst wykonując niewielkie szkice w rogu arkusza 50/70 – nie rysuj po arkuszu z tekstem (nie rób tam bałaganu),
  3. Zadania zazwyczaj podzielone są na część w geometrii płaskiej przestrzennej. Geometria płaska zazwyczaj stanowi pierwszą część zadania. Narysuj obiekt w geometrii płaskiej – w taki sposób jak opisane jest to w zadaniu, postaraj się wykorzystać całą powierzchnię kartki, która jest na to przeznaczona (nie rób malutkich rysunków).
  4. W geometrii płaskiej rzuty powinny być ze sobą powiązane (mieć takie same proporcje na kartce i odpowiadać sobie w pionie lub poziomie),
  5. Postaraj się znaleźć jak najwięcej informacji o obiekcie (lub układzie obiektów) w geometrii płaskiej !!!
  6. Zazwyczaj drugą częścią zadania jest geometria przestrzenna – pamiętaj aby rysować tylko to o co prosi autor zadania – zadanie zbudowane jest tak aby komisja egzaminacyjna na pierwszy rzut oka widziała czy jest rozwiązane dobrze czy źle. Jeżeli dodasz za dużo swoich elementów, wrażeń czy „efektów” – możesz w ten sposób „zaciemnić” kluczowe elementy zadania. Koncentruj się na tym o co pytają !!!
  7. Czytając część „perspektywiczną” zwróć uwagę położenie horyzontu, miejsce w którym ustawiono obserwatora oraz na układ obiektu względem tego obserwatora.
  8. Zwróć także uwagę na kierunek i kąt padania światła (jeżeli jest zadany).
  9. Pamiętaj, że w opisywanych zadaniach praktycznie wszystkie elementy układu są określone i każdy poprawnie wykonany rysunek powinien wyglądać bardzo podobnie.
  10. Zadania rysuj w sposób jasny i estetyczny, krok po kroku – tak jak życzy tego sobie autor zadania. NIEGDY NIE ZACZYNAJ TYCH ZADAŃ OD OSTATNIEGO JEGO ETAPU (zazwyczaj jest to rysunek w perspektywie). Na początku pracy zazwyczaj masz za mało danych by celnie narysować ten ostatni etap. Pamiętaj także, że wszystkie elementy zadania są punktowane – dobry rysunek płaski jest wart więcej niż krzywa i bałaganiarska perspektywa obiektu.

POWODZENIA.

Jedna odpowiedź na „Zasady rysunkowego rozwiązywania zadań geometryczno-przestrzennych.