Dzisiejszy wpis należałoby nazwać „ołówkiem pędzlem i piórem”. Zdecydowałem się bowiem podciągnąć pod nasz cykl artykułów historię pisma – kaligrafii klasycznej. W miesiącu Lutym rozpoczęliśmy w nasza szkoła rysunku warszawa zajęcia związane z kaligrafią. Kaligrafia jest świetną metodą wyrazu artystycznego, każdy bowiem dostrzega piękno „przestudiowanego” charakteru pisma. W ostatnich latach modnym stało się pisanie ręczne, zbieranie wiecznych piór, kolekcjonowanie zdobnych papeterii. Z pewnością list do przyjaciela napisany copperplate będzie podkreślał szacunek jakim darzymy tę osobę. Umiejętność posługiwania się kursywą angielską może stać się dopełnieniem do kolekcji wiecznych piór. Po cóż posiadać bowiem drogie pióro ze złotą stalówką jeżeli nie umie się nim pięknie pisać ? Kurs Szkoła Rysunku Moduł Warszawa zorganizował zajęcia z kaligrafii, które są u nas bezpłatnym dodatkiem do zajęć podstawowych. Jeżeli zatem chodzisz w naszej szkoła rysunku na rysunek klasyczny, architektoniczny czy ASP, możesz za friko kaligrafować 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWOWE ZAGADNIENIA HISTORII KALIGRAFII.

PISMO ŁACIŃSKIE, STANOWIĄCE PODWALINY NASZEJ KULTURY,PRZECHODZIŁO POD WPŁYWEM RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NIEUSTANNE PRZEOBRAŻENIA. NAJPIERW NA KAMIENIU, POTEM NA ZWOJACHPAPIRUSOWYCH, A PÓŹNIEJ TAKŻE W KODEKSACH PERGAMINOWYCH-ZMIENIAŁ SIĘ CHARAKTER PISMA ALE I KSZTAŁT POSZCZEGÓLNYCH LITER
PIERWSZYM ŁACIŃSKIM PISAMEM CZASÓW RZYMSKICH BYŁA

– KAPITAŁA –

FORMY LITER POCZĄTKOWO PRZYSTOSOWANE DO KUCIA W KAMIENIU- REGULARNE, DOSKONAŁE PROPORCJE

KAPITAŁA JEST PISMEM MAJUSKULARNYM- WSZYSTKIE LITERY POSIADAJĄ TĘ SAMĄ WYSOKOŚĆ I DAJĄ SIĘ WPISAĆ W DWIE RÓWNOLEGŁE LINIE. CZYTANIE TEKSTÓW ZAPISANYCH KAPITAŁĄ – MOCNO UTRUDNIA FAKT, ŻE NIE CHARAKTERYZUJE SIĘ ZANIKANIEM KANTÓW I TENDENCJĄ DO ZAOKRĄGLANIA LITER. DO POWSTANIA TEGO RODZAJU PISMA PRZYCZYNIŁO SIĘ ZASTOSOWANIE PERGAMINU.

– UNCJAŁA – POJAWIŁA SIĘ U SCHYŁKU III W N.E.

– UNICJAŁA – TO RÓWNIEŻ PISMO MAJUSKULARNE.

 

 

 

KAROLINĄ POSŁUGOIWANO SIĘ W KANCELARIACH, ITALIKA ZA TO UZNAWANA ZA PISMO HUMANISTYCZNE- POSŁUGIWAŁY SIĘ NIĄ UNIWERSYTETY I ARYSTOKRACJA

PRZYKŁADY GOTYCKICH KROJÓW PISMA: TEKSTURA –ROTUNDA – SZWABACHA – FRAKTURA ZLIKWIDOWANO WSZELKIE OKRĄGŁE KSZTAŁTY DLA LITER MAŁYCH ORAZ WPROWADZONO CHARAKTERYSTYCZNE ŁAMANE KOŃCE ELEMENTÓW LITER.

PISMAMI GOTYCKIMI POSŁUGIWANO SIĘ W MAJUSKULNE.

Z UNCJAŁY NARODZIŁA SIĘ – MINUSKUŁA KAROLIŃSKA – ORAZ – ITALIKA – DWORSKA

page1image33856416page1image33863488

STOSOWANO ODSTĘPÓW MIĘDZY WYRAZAMI ANI ZNAKÓW INTERPUNKCYJNYCH

Z KAPITAŁY ROZWINĘŁA SIĘ ITALIKA DOPROWADZIŁA DO POWSTANIA

– COPPERPLATE –(KURSYWY ANGIELSKIEJ)
page2image34599312

POWSTANIE KURSYWY ANGIELSKIEJ JESTWYNIKIEM ZŁOŻONEGO PROCESU KALIGRAFICZNEGO, ZAPOCZĄTKOWANEGO PODKONIEC RENESANSU I TRWAJĄCEGO AŻ DO POCZĄTKÓW XVIII W.

POCZĄTKOWO PISMO UŻYWANE BYŁO DO GRAWEROWANIA W MIEDZI (STAD NAZWA Z ANG. COPPER-MIEDŹ, PLATE-PŁYTKA) DLATEGO FORMYLITER SĄ OBŁE I PŁYNNE. KURSYWĄ ANGIELSKĄ POSŁUGIWALI SIĘ TEŻ HADLARZE, PISMO TO BYŁOPRAKTYCZNE I SZYBKIE DZIĘKI KURSYWIE I

ŁĄCZENIU LITER. ISTOTNYM ELEMENTEM ROZWOJU KURSYWY ANGIELSKIEJ BYŁOROZPOCZĘCIE PRODUKCJI PIERWSZYCH STALOWYCH PIÓR (ZACZĄŁ PRODUKOWAĆ JOHNMITCHELL W 1822 R., A W 1830 JOSEPH GILLOT STWORZYŁ PRZEMYSŁ PIÓR METALOWYCH). ERĘ COPPERPLATE ZAKOŃCZYŁO WYNALEZIENIE W XX W. PIÓRA KULKOWEGO/DŁUGOPISU.

*CIEKAWOSTKA: TO OD KURSYWY ANGIELSKIEJWYWODZĄ SIĘ LITERKI, KTÓRYCH UCZONO NAS WSZKOLE PODSTAWOWEJ 😊

page2image34602640

• WYMIENIONE PISMA TO TYLKO CZĘŚĆ NAJWAŻNIEJSZYCH KRÓJÓW HISTORYCZNYCH. W MIEDZYCZASIE POWSTALO JESZCZE WIELE POŚREDNICH FORM CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA DANYCH KRAJÓW LUB DZIEDZIN (PÓŹNIEJ POWSTAŁOWIELE INNYCH RODZAJÓW, NP. SPENCERIAN, KURRENT, SUTTERLIN, KTÓRE NALEŻĄDO KALIGRAFII NOWOCZESNEJ) KURSYWA- TO POTOCZNA NAZWA KAŻDEGO PISMA, W KTÓRYM LITERY SĄPOCHYLONE (SYNONIM- ITALIK)

MINUSKUŁY- MAŁE LITERY

MAJUSKUŁY- WIELKIE LITERY
PISMO MAJUSKULNE- WSZYTSKIE LITERY POSIADAJĄ TĘ SAMĄ WYSOKOŚĆ I DAJĄ SIĘ WPISAĆ W DWIE RÓWNOLEGŁE LINIE.
PISMO MINUSKULNE- POTRZEBA 4 LINII ABY ZAPISAĆ CAŁY ALFABET, PONIEWAŻLASECZKI I OGONKI NIEKTÓRYCH LITER WYCHODZĄ POZA OBSZAR WYZNACZONYPRZEZ 2 RÓWNOLEGŁE LINIE.

LIGATURA- ZNAK PISARSKI ZAWIERAJĄCY W SOBIECONAJMNIEJ2 LITERY POŁĄCZONE W POSTACI NOWEGO ZNAKU.

LINIATURA- ROZMIESZCZENIE, UKŁAD LINII UŁATWIAJĄCY RÓWNE IPROPORCJONALNE PISANIE.