Maurits Cornelis Escher czyli jeden z najsławniejszych holenderskich artystów XX w. Był grafikiem i malarzem zajmującym się iluzjami obrazu, żartami graficznymi oraz tzw. perspektywą niemożliwą.

Warto zwrócić uwagę, że pierwszym artystą, który w sposób „wyraźny” zastosował malarstwo iluzoryczne był Michał Anioł, cztery wieki wcześniej. Z jego doświadczeń korzystali malarze epoki baroku, między innymi Andrea Pozzo, który z iluzji uczynił ideę dla swojego malarstwa. Warto zwrócić uwagę na pewne powiązania i wyraźne odwołania twórczości M.C. Eschera do niemieckiego grafika Albrechta Durera. Podobnie jak on stosuje Escher odwołania do idealnych form brył platońskich, geometrii oraz egzotycznych zwierząt. W twórczości Eschera można znaleźć jego „szalony” autoportret – odbicie w kuli, analizy przestrzenne perspektywy krzywoliniowej (Hause of stairs) oraz projekty greficzne stworzone z powtarzających się zazębionych elementów np. Liberation. Wielu artystów zajmujących się projektowaniem graficznym tkaniny wzorowało się na jego twórczości. W ramach zajęć w grupie zaawansowanaj, naszej szkoły rysunku w Warszawie, podjęliśmy się wykonania szczegółówej analizy wybranych dzieł M.C. Eschera. Wykonaliśmy wierne kopie jego grafik.

Pierwszą grafiką, która najbardziej spodobała się naszym studentom była House of Stairs, gdzie ruch odbywa się we wszystkich trzech płaszczyznach i po każdej stronie. Po schodach porusza się stwór wymyślony przez artystę DE PEDALTER (Curl-up).

Druga nasza ulubiona grafiką, analizowaną w ramach kursu rysunku w Warszawie, stała się praca Reptiles. Grafika jest wyraźnie inspirowana pracami Albrechta. Widać tutaj elementy przypominające grafiki Melencolia I i Rhinocervs. Krokodyl porusza się po stole, wśród „twórczego” bałaganu artysty, w zapętleniu, wchodząc raz w przestrzeń 2D a raz w 3D.

Autorkami poniższych prac są Dominika Matuszewska i Sandra Namyślak